Monday, December 21, 2009

Aku, Dia & Camera

Haaaaaaaaaaaaaaa....................ASSALAMUALAIKUM cikgu...kali ni aku nk join contest lg...yg ni en.dawie punya lak....bukan niat nk menang pun, sekadar mengisi masa aku yg amat banyak ni...( aku bukan gila contest ok...hihi).... lagi pun klo aku tak join contest cm ni...mmg sush la nk kuar pos bru jadinya, sbb aku ni tak reti nk coretkan isi hati aku sendiri...ekehkeh....
so...jom la join contest en. dawie ni same2 yukkkkk....



          Dania seorang gadis lincah tetapi tetap mempunyai sifat pemalu sebagai seorang perempuan. sejak dari kecil Dania dibesarkan oleh ibunya seorang diri, Dania tidak pernah merasa kasih sayang seorng lelaki yg bergelar ayah, dan kerana itulah Dania sentiasa berfikiran negatif terhadap kaum lelaki, bagi Dania lelaki susah difahami dan amat susah untuk memahami. Ayahnya dikenali sebagai Dato' Malik dikatakan telah meninggalkan mereka sekeluarga setelah mengahwini wanita yg lebih muda dari ibu Dania.

         Baru 5 bulan bekerja sebagai Junior Executive di sebuah syarikat di Kuala Lumpur namun Dania amat cekap dalam melaksanakan tanggungjawabnya, tidak hairanlah jika dia disenangi oleh ramai rakan sejawat dan orang di sekelilingnya. Ramai lelaki di pejabat cuba untk berkenalan secara lebih rapat dengannya namun Dania amat fobia dengan apa yg telah berlaku di antara ibu dan ayahnya, malah Dania lebih suka menjauhkan diri dari kaum lelaki. Dania selalu keseorangan walau kemana sahaja dia pergi, cuma kadang-kadang akan di temani oleh sahabatnya, Dila.

"Hello, ASSALAMUALAIKUM Dila......." Dania memulakan bicara.

Jauh di hujung talian Dania mendengar salamnya dijawab. "WA'ALAIKUMUSSALAM. Dania, ada apa-apa ke telefon aku malam-malam ni.....mimpi ke?" soal Dila sambil tergelak kecil.

" kene mimpi dulu baru boleh telefon kawan ke??" balas Dania dalam gurau.

" tak de lah...saje je gurau...lame tak jumpakan....." Dila membalas.

"haaaaaaaaaaaa tau pun....ni aku telefon ni nak ajak kau keluar la....esok petang pukul 1, kat Mid Valley OK tak?".... Dania menyuarakan isi hatinya.

" emmm...OK jugak...ok, jumpa esok ye...mak aku dah panggil tu....bimbang cekodok kat dalam kuali terbakar nanti...bye-bye Dania..." gurau Dila sambil meminta diri.

" ok bye-bye...."

talian dimatikan, Dania tersenyum sendiri.

           keesokan harinya, Dania tiba di tempat yg dijanjikan.  Setelah 15 minit menuggu, Dila masih tidak muncul. Dania mula berjalan sambil melihat barang-barang yg mungkin menarik hatinya. Sudah 3 barang dibelinya, namun Dila masih tidak kelihatan. Dania terus berjalan smbil matanya masih melilau mencari sesuatu, tiba-tiba bahunya dilanggar dan barang di tangannya terjatuh........

"adoi...sakitnya......" mulut Dania mengomel sambil mengutip kembali barang miliknya. Seorang lelaki cuba menolong, tetapi dihalang oleh Dania.

" maafkan saya..." luah lelaki itu dengan nada kesal.... "saya Dawie..."... lelaki itu memperkenalkan diri. selesai mengutip barang-barangnya, Dania mendongak untuk melihat siapa empunya suara, lalu Dania terus berlalu dengan muka yang penuh tanda tanya. Dalam perjalanan balik Dania terus berfikir dimana dia pernah jumpa lelaki yang melanggarnya tadi. Saat mendengar suara lelaki itu hatinya berdegup kencang. Padahal, bukan dia tidak biasa mendengar suara lelaki...di pejabatnya sahaja ada perpuluh-puluh lelaki..namun Dania gagal mengingati siapa lelaki itu....

3 tahun berlalu******

" Dania...minggu depan ada kawan mak nak datang rumah kita...." kata Puan Normah.

"o...ok....datang la...apa kaitan dengan saya mak? saya boleh tolong buatkan air nnti kalau bibik tak ada"....... gurau Dania.

" Dia datang dengan rombongan untuk meminang kamu Dania untuk anak lelakinya, dan mak telah pon setuju....." balas Puan Normah.

Dania terkaku sendirian tetapi tidak pula dia menolak hajat emaknya, kerana dia mengerti isi hati seorang ibu yang bimbang tentang kehidupan anak perempuannya..

6 bulan selepas majlis bertunang, majlis perkahwinan diadakan dengan meriah.


" kenapa awk nak kawin dengan saya??...padahal kita tak kenal..." soal Dania pada malam pertama bergelar isteri sambil duduk di birai katil.

" awak mungkin tak kenal saya...tapi saya cukup kenal awk..." balas suaminya dengan senyuman di bibir sambil menghulurkan sebuah album gambar dan sebuah kamera kepada Dania.

Dania amat terkejut melihat semua gambarnya ada di dalam album itu.... " ni gambar saya kat Perak time gi camping anjuran universiti dulu.....ni gambar waktu gi camping kat pulau duyung...ni gambar waktu mendaki bukit kat perlis dulu......ni gambar saya kat Mid Valley....macam mana semua ni boleh ada pada awk???" soal Dania penuh tanda tanya.

"dulu kita menuntut di Universiti yang sama sayang.....mungkin awk je yang tak perasan kehadiran saya...semua camping yang awk sertai, saya pun akan ikut sama...sebabnya saya bimbangkan keselamatan awk...gambar awk kt Mid Valley tu waktu awk lari dari saya sebab saya langgar bahu awak dan buat barang awk jatuh......ingat tak??"......terang Dawie satu persatu.

"tengok dalam kamera tu..." pinta Dawie lagi..

" dalam tu banyak lagi gambar awk waktu kat universiti dulu. kamera ni la yang saya guna untuk curi-curi tangkap gambar awk...kamera ni la yg selalu menemani saya kalo sy rindukan awk....kamera ni banyak menyimpan gambar muka awk yg cun tu......saya sayang kamera ni sama mcam saya sayang isteri saya ni".... sambung Dawie sambil tersengeh.

kini Dania faham segalanya....bagi Dawie pula hidupnya kini lebih lengkap dengan kehadiran Dania dan kamera kesayangannya di sisi..................



sekian....:)


15 comments:

ann@toing3gurlz said...

gud lux utk kamu!!(^_^)v

Lya Colours said...

tgk join contest lagik.
rajin nye dia ni
bila la hakuuu nak merajinkan diri ni

whitedaisy said...

ann@toing3gurlz: thx bangat sih

Lya Colours: hikhik...bosan sih klo tak join pape...byk masa terbuang ni...ehehe

Love Says it All~ said...

MAKEUP CLASS INFO :
DATE: 9/1 --->> SHAH ALAM (RM150)
TIME: 10:30 AM-5:30 PM

DATE: 15 & 16 JANUARY ----->> TERENGGANU & KELANTAN (RM250)
TIME: 10:30AM-5:30PM

DATE: 23 & 24 JANUARY -----.>> BRIDAL MAKEUP CLASS (2 DAYS) IN KL (RM500)
TIME : 10AM-5:30PM (FOR BOTH DAYS)

-MAKEUP, LUNCH, CERTIFICATE PROVIDED
-BRING YOUR FRIEND, GET RM20 DISCOUNT PER PERSON YOU BRING

BOOK NOW, LIMITED SEATS!!!!

http://www.eyrarizal.com
http://www.lovesaysitall.blogspot.com
FB: Eyra Rizal @ Eyra Rizal Touch

Budak Hostel said...

ohooo.... nice story..
sweet ja =p

whitedaisy said...

thx budak hostel...

saya budk bru je blaja tulis cerpen nih...
mengeja pon x bpe reti lagi..hekhek..

alvin takda rumah harga 8juta story.... said...

kau menang la...kira kau menang k...

whitedaisy said...

alvin...tak payah la perli cm tu sekali... kecik ati..hikihik

@re-t!N said...

emm best cita ni...atin suka love story hihi...
syokkk :D

whitedaisy said...

daisy pon suke love story..tp tulis nye tak pernh la...ni my 1st time...hikhik

..::..ein..::.. said...

good luck utk contest ni ye...heehehe

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

waa.menarik2...gud luck ye awk..

whitedaisy said...

ein + e-tion kamen..meksh byk2....sy tak merajuk klo tak menang..:)

aku zaty said...

waa~
sweet nye story!=)
best2..
hee~
gudluck okies!=p

whitedaisy said...

zaty....meksh2.....hehe...